Rišiji, modreci v starodavni Indiji, so v globokih meditativnih stanjih dognali, da obstaja povezanost med fizičnim in duhovnim, med mislimi in ustvarjeno realnostjo ter človekom in naravo. Uvideli so tudi sestavo in funkcije telesa ter njihovo soodvisnost.
Tako je nastala ajurveda, najstarejši medicinski sistem na svetu, ki postaja vedno bolj aktualen način vzpostavljanja ravnovesja v telesu in umu. Le njuno usklajeno delovanje, torej glave in srca, nas privede do sebe. Biti v sebi pomeni tudi slediti svoji dharmi – svojemu poslanstvu, živeti takšno življenje, ki je naše lastno bistvo. Ko smo v tem toku, dopuščamo življenjski energiji, da teče skozi nas. In kar teče, je živo.
Agni – prebavni ogenj
Ajurveda pripisuje agniju ali prebavnemu ognju zelo velik pomen. Pravi, da je agni prehod ali vrata, skozi katera morajo prestopiti ne le hrana, temveč tudi misli, občutki in čustva, ki se z njegovo pomočjo pretvorijo v popolno zavedanje. Agni je široko zastavljen in dinamičen koncept, glavni faktor osebne energije, vitalnosti in dobrega počutja. Če poznamo ta dejstva, nas ne preseneča več, da so vsa stara ljudstva poznala neko obliko čaščenja ognja.
Osnovna potreba organizma, ki ga ohranja pri življenju, je hranjenje – prinanam v sanskrtu. Ne le prehranjevanje z vidika zaužitja hrane, temveč hranjenje organov, tkiv in celic ter ne nazadnje tudi našega uma in duše. Če so funkcije agnija oz. funkcije presnove, absorpcije in asimilacije kakorkoli motene, hranjenje ne poteka na vseh ravneh.
Če je agni dovolj močen, lahko oseba zaužije kakršnokoli hrano in jo bo zmožna prebaviti, asimilirati ter neuporabne snovi odstraniti iz telesa. Le tako ostajajo kanali v telesu odprti in energija prosto teče. Če je agni ali prebavni ogenj šibek ali spremenljiv, bo ob zaužitju tudi najbolj zdrave hrane proces prebave, asimilacije in eliminacije ostal nepopoln. Stranski produkt nepopolnega procesa prebave so toksini ali ama v sanskrtu. Ama v prebavnem traktu povzroča številne težave v črevesju, lahko se širi tudi v telo in tam povzroča zastoje v kanalih ter bolezni v drugih organih in tkivih.
Zato je uravnotežen agni ključ do popolnega zdravja.
Ajurveda pozna štiri tipe agnija ali prebavnega ognja
Vishama agni – ta tip agnija ni dovolj močen ali pa je spremenljiv in tako povzroča vetrove in napihovanje po zaužiti hrani. Apetit se spreminja in obrok hrane zlahka preskočimo. Pogosto je prisotno zaprtje ali suhi izločki. Toksini suhe in mrzle kvalitete se širijo v telo, največkrat v kosti in živčni sistem. Osebe z vishama agni imajo tendenco k strahovom, anksioznosti, nesigurnosti, nemirnemu umu in spreminjajočim se čustvom.
Tikshna agni – ta agni je preveč močen, osebe imajo prekomeren apetit, preveč aktiven metabolizem in nizek krvni sladkor. Preskočiti obrok zanje ne pride v poštev. Po zaužitju neprimerne hrane lahko občutijo kislino v želodcu, zgago ali dobijo vročinske oblive in vnetja. Eliminacija je hitra in tipično mehka ali tekoča. Toksini vroče in ostre kvalitete povzročajo številne težave na jetrih in pogosto na koži. Čustvena neravnovesja se kažejo kot jeza, frustracije, hitro reagiranje, ljubosumje in kritika.
Manda agni – ta agni je počasen, osebe imajo zmeren apetit, obrok lahko preskočijo, vendar se po hrani počutijo utrujene in težke. Eliminacija je redna in počasna, včasih sta prisotni sluz ali olje. Težave, s katerimi se srečujejo, so prekomerna teža, alergije in splošen občutek utrujenosti. Nastali toksini so težke in hladne kvalitete, kar povzroča zastoje v limfi, prehlade, kašelj ter težave s pljuči. Izražena so čustva žalosti, depresije, navezanosti in pohlepa.
Sama agni – ta agni je prisoten, ko smo v popolnem ravnovesju, prebavna moč je uravnotežena in ni prisotnih nobenih simptomov po zaužitju hrane. Metabolizem in eliminacija sta redna. Toksini ne nastajajo in prisotno je popolno zdravje – svastha. Čustva in um ostajajo uravnoteženi in pozitivni, prevladajo sočutje, potrpljenje, spokojnost in jasnost.
Le malo oseb je danes v stanju svastha – popolnem zdravju. Vseeno je ta cilj dosegljiv, potrebujemo le ustrezne in individualne napotke o prehrani, začimbah in dnevni rutini, ki jih dobimo na ajurvedskem svetovanju, in samodisciplino. Če temu dodamo še jogijske položaje in dihalne tehnike, ki agni uravnavajo, bodo učinki še hitrejši.
V drugem delu prispevka bo govor o šestih okusih, petih elementih in treh postprebavnih učinkih hrane.